http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
FacebookRss
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Gra w butelkę
Fri28

Gra w butelkę

Magdalena Łanuszka :: in Nov 28, 2014 :: in Blog :: 8 comments

Są takie chwile, kiedy historyk sztuki staje przed ścianą. Są obrazy do niczego nie podobne, albo podobne do zbyt wielu innych. Obrazy nie do zadatowania i malarze nie do określenia. Ale czasem nawet w pozornie beznadziejnej sytuacji można coś wykombinować. I dzisiaj będzie właśnie o kombinowaniu.

Kolejny obraz z kolekcji w Yorku: “Martwa natura z chlebem i winem” nieznanego autorstwa. Katalog opisuje to dzieło jako “Szkoła francuska, XVIII lub XIX wiek”. Obraz jest dość oszczędny, mało charakterystyczny, i generalnie ciężko cokolwiek to stwierdzić…adlib_image 

Jedna rzecz na początek: wydaje się słusznym założenie, że autor obrazu w Yorku inspirował się twórczością francuskiego malarza, Jean-Baptiste Siméona Chardina (1699-1779). Ów zaś był wysoko cenionym autorem obrazów rodzajowych, oraz właśnie martwych natur – o zgaszonej kolorystyce, prostych kompozycjach z niewielkiej ilości obiektów. Jego twórczość była rzecz jasna wzorem dla wielu kolejnych malarzy. Jean Baptiste Simeon Chardin-588448

Obraz z Yorku próbowano przypisać różnym artystom. Podstawowym kandydatem był Henri-Horace Roland de la Porte (1724-1793) – artysta współczesny Chardinowi:

french-cook-roland-peaches

Kolejną propozycją był dla odmiany malarz angielski: George Smith of Chichester (1713/14-1776) – ten malował różne rzeczy, ale ogólnie był zainteresowany malarstwem francuskim, a także zdarzało mu się namalować martwą naturę: George_Smith_-_Still_Life_of_Bread,_Butter_and_Cheese_-_Google_Art_Project

Może na pierwszy rzut oka powyższe przykłady wydają się podobne do obrazu w Yorku, jednakże przyglądnięcie się detalom pozwala stwierdzić, że jednak te propozycje autorstwa nie dadzą się utrzymać; po prostu szczegóły malowane są inaczej.

Poza tym historycy sztuki, którzy dotychczas łamali sobie głowę nad martwą naturą w Yorku zauważyli, że ten sposób malowania chleba i dzbanek mogą wskazywać jednak na wiek XIX. Bez konkretów – dlatego w katalogu ostatecznie pozostała “Szkoła Francuska, XVIII lub XIX wiek”. Ach, gdyby tak chociaż zawęzić datowanie!

Patrzę ja zatem na ten obraz, patrzę intensywnie. I nagle myśl: niby chleb i wino, a butelka jak po piwie! Ta butelka przykuła moją uwagę… im bardziej się nad tym zastanawiałam tym bardziej nabierałam przekonania, że na obrazach XVIII-wiecznych nie widziałam nigdy takiej butelki. Szczególnie charakterystyczna jest ta poszerzona na środku szyjka. Zaczęłam sprawdzać – i cóż się okazało? Otóż, są publikacje zawierające historię zmian kształtu butelek na przestrzeni wieków. Te kształty były rozmaite, ale jedno rzuca się w oczy – do końca XVIII wieku szyjka była zazwyczaj prosta.

untitled-1_1961040154ea7f53113a83

Otateczne rozwiązanie przyniosło mi przestudiowanie zbiorów historycznego szkła i ceramiki w kolekcji Museum of London. Dział butelek od wina ma tam sporą ilość eksponatów, które reprezentują każdą niemal dekadę. “Nasza” butelka najwyraźniej pojawia się około 1820, a następnie jest popularna w kolejnych dekadach mniej więcej do połowy XIX wieku. Około 1850 mamy już takie butelki w Stanach, jako butelki na piwo. Tego typu butelka przyjęła się także jako butelka do porto, ale również w wypadku tego typu wina “wybulwione” szyjki pojawiły się dopiero w XIX wieku.

Screen Shot 2014-11-28 at 10.41.19

Wszystko zatem wskazuje na to, że wiek XVIII nam odpada – ta martwa natura zawiera butelkę, która została najprawdopodobniej wyprodukowana gdzieś pomiędzy 1820 a 1850. Wydaje mi się, że jestem pierwszym historykiem sztuki, który analizując ten obraz przyjrzał się kształtowi flaszki od wina. Nie ma co ukrywać – dobrego wina na Wyspach mi trochę brakuje. Ale za to w pracy mam dobrą zabawę.



8 Visitor Comments

  1. diabel-w-buraczkach says:
    December 3, 2014 at 2:22 pm

    No to wygralas, w ta butelke! Gratuluje!
    Swoja droga, bardzo podobaja mi sie te srednio-pekate (opisane na rysunku jako 1719 i 1725).

    Reply
  2. Morozov says:
    February 3, 2015 at 10:29 am

    Inteligencja i spostrzegawczość, duet nad którym będę rozpływał się zawsze. Świetny artykuł.

    Reply
  3. Magdalena Łanuszka says:
    February 3, 2015 at 6:42 pm

    Dziękuję za pozytywne komentarze :)

    Reply
  4. Maja Wąchała-Skindzier says:
    February 8, 2015 at 6:16 pm

    Bardzo interesujący blog. Świetnie prowadzony. Głębokie wpisy. Gratuluję i na pewno będę zaglądać.
    Pozdrawiam,
    Maja

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      April 21, 2020 at 12:28 pm

      Dziękuję :)

      Reply
  5. SOPLA says:
    February 16, 2021 at 12:24 pm

    Witam, znalazłam kilka lat temu butelkę z wytłoczoną datą 1841. Tłoczenie umiejscowione jest poniżej szyjki. Śledząc Pana wpis, ma kształt butli tworzonych właśnie w okresie 1820-1850. Szukam i formacji do czego służyła (doszukałem się,że może byc to butelka do Porto).
    Może Pan mi pomoże rozwiązać zagadkę tejże butelki? Pozdrawiam, Agnieszka

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      February 16, 2021 at 12:51 pm

      Hm, zastanawiam się, czy to komplement, iż założyła Pani, że jestem mężczyzną?
      Jeśli chodzi o butelkę – ja do analizy obrazu przeglądałam zbiory butelek w kolekcjach brytyjskich, zawsze może Pani zrobić podobną kwerendę. Aczkolwiek wątpię, żeby była to butelka z XIX wieku – z tego co widzę, jest ona… zakręcana! To nie jest zamknięcie stosowane w 1 połowie XIX wieku (https://www.wineoftheweek.com/screwcaps/history.html). :)

      Reply
  6. Sopla says:
    February 16, 2021 at 12:26 pm

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10208813297807797&id=1774043841

    link odnośnie zagadkowej butelki :)

    Reply

Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Mały egipski chłopiec
  • Udział w konferencji “Shaped by Greed. Reflections and Impacts of Environmental Exploitation in European Visual Cultures 1200–1900” W Brnie
  • MAJTKOWE SEKRETY “DEKAMERONU”
  • Zagadkowy kult świętego psa
  • Wesołe zabawy dzieci w dawnych wiekach

Ostatnie komentarze

  • alfath on Mały egipski chłopiec
  • Poll on “Księżyc pod jej stopami…”
  • Magdalena Łanuszka on MAJTKOWE SEKRETY “DEKAMERONU”
  • Magdalena Łanuszka on Misterium upojenia
  • Rafal on Misterium upojenia

Archiwum

  • May 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.