http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Starożytne przyjemności
Sat04

Starożytne przyjemności

Magdalena Łanuszka :: in Jul 4, 2015 :: in Blog :: 2 comments

[Wpis przeznaczony jest dla osób pełnoletnich.]

Przyszła Kanikuła! Upał, rozleniwienie, wakacje. Noce takie gorące, spać się nie chce, wzrasta za to ochota na inne sposoby spędzania czasu. To się nie zmieniło od starożytności.

Pompeje to starożytne miasto we włoskim regionie Kampania – w I wieku po Chrystusie liczyło około 11 tysięcy mieszkańców (w ówczesnym Neapolu było ich około 15 000). Było skanlizowane, z bieżącą wodą, posiadało łaźnie, amfiteatr, teatr, liczne warsztaty i sklepy… wszystko to nagle zniszczył wybuch Wezuwiusza. 24 sierpnia(*) 79 roku wulkaniczny popiół pogrzebał miasto – późniejsze odkrycia ukazały zachowane budowle, dekoracje, a także zachowane kształty ciał ludzi i zwierząt.

Dziś jednak nie chcę pisać o tragedii kataklizmu, ale o freskach, które odsłonięto w Pompejach. Już w XVI wieku odkryto istnienie ruin miasta – Domenico Fontana w 1599 obejrzał odsłonięte malowidła po czym nakazał ich powtórne zakrycie! To nie był szlachetny antyk, którego oczekiwali Europejczycy, to była pornografia! Dzięki “zatuszowaniu” odkrycia freski przetrwały – ponowne “odkrycie” Pompejów nastąpiło w roku 1748. Prace archeologiczne prowadzone były przez kolejne dekady, od 1863 roku pod kierunkiem Giuseppe Fiorellego.

800px-Erotic_scene_Pompeii_MAN_Napoli_Inv27697

Najbardziej pornograficzne przedstawienia odkryto w budynku, który określa się jako dom publiczny – inskrypcje odkryte na pompejańskich budynkach wskazują, że prostytucja była usługą popularną i niedrogą. Zapiski zawierają informacje o cenach usług, niektóre z nich kosztowały mniej więcej tyle, co bochenek chleba. Cóż, nie samym chlebem człowiek żyje – Rzymianie dobrze o tym wiedzieli. W publicznych łażniach oraz w domach także odkryto jednoznacznie erotyczne przedstawienia, czasem z dodatkowymi wskazówkami. Poniższy fresk posiada inskrypcję “LENTE IMPELLE”, czyli “wkładaj powoli”:

1024px-Casa_del_Re_di_Prussia_-_Erotic_scene

Oczywiście w XIX wieku takie freski wywołały spore zgorszenie. Nie tylko freski zresztą – część erotycznych przedstawień to rzeźby i płaskorzeźby. Część znalezisk była eksponowana w Muzeum Archeologicznym w Neapolu – na wystawę przybył król Neapolu, Franciszek I i niestety zabrał ze sobą żonę oraz córkę. Erotyczne przedstawienia bardzo zgorszyły władcę – ciekawe swoją drogą, czy bardziej zestresował go fakt, iż obejrzała je jego córka, czy też przeraziła go myśl o tym, czego po takiej wystawie może oczekiwać od niego małżonka… w każdym razie jego wysokość uznał, że sztuka ta nie powinna być oglądana przez kobiety.

Sexual_scene_on_pompeian_mural

W tej sytuacji w 1819 roku utworzono w muzeum osobną ekspozycję tych świństw – no bo w końcu to świństwa zabytkowe, starożytne, całkiem wyrzucić ich nie można. Eksponaty umieszczono w sekretnym gabinecie, do którego wstęp miały jedynie osoby dojrzałe, o uznanej reputacji (!). Nawiasem mówiąc, te freski, które pozostały w ramach ekspozycji w samych Pompejach, były zasłonięte metalowymi szafkami. Otwierano je tylko dla zwiedzających płci męskiej, oczywiście za dodatkową opłatą. Nigdzie peep-show nie jest za darmo.

Sexual_scene_on_pompeian_mural_2

Sekretny gabinet w Neapolu w 1849 został nawet zamurowany! Przez kolejne 150 lat był zamykany i częściowo otwierany – ostatecznie zbiory udostępniono zwiedzającym dopiero w roku 2000! Rzecz jasna, dzisiaj zwiedzać mogą turyści obojga płci – chociaż osoby nieletnie muszą być pod opieką dorosłych lub posiadać pisemną zgodę opiekunów. W końcu młodzież uczy się o tym, że wspaniała kultura antyku stanowi podwaliny tożsamości europejskiej – trudno w to wpisać wizerunek satyra kopulującego z kozłem. 1024px-Pan_copulating_with_goat_2

 

*

[DODATEK 10.07.2022]:

Przyjmowana przez setki lat data dzienna erupcji Wezuwiusza okazała się błędna! Podstawą do założenia, że katastrofa miała miejsce 24 sierpnia był przekaz naocznego świadka, Pliniusza Młodszego – ale był to list napisany ponad 25 lat po fakcie, i nie w oryginale, ale w wersji opublikowanej w 1508 roku na podstawie średniowiecznych rękopiśmiennych kopii. Data zatem mogła być błędna, co sugerowali niektórzy badacze już w czasach nowożytnych. Badania w XX wieku przyniosły kolejne wątpliwości: znalezione pozostałości jesiennych owoców, beczek z winem – po winobraniu, oraz cieplejsza odzież ofiar wskazywały na jesień raczej niż na lato. Ostatecznie odkrycie z 2018 roku przesądziło sprawę: oto bowiem wulkaniczny pył zachował inskrypcję zapisaną węglem, zapewne kilka lub kilkanaście dni przed zagładą, zawierającą datę dzienną 17 października! W dodatku badania wulkanologów pozwoliły ustalić datę erupcji na 24-25 października 79 roku – wszystkie elementy interdyscyplinarnych badań zebrane zostały w artykule opublikowanym w 2022 w czasopiśmie on-line “Earth-Science Reviews” (Volume 231): https://doi.org/10.1016/j.earscirev.2022.104072



2 Visitor Comments

  1. Craft83 says:
    September 27, 2015 at 10:00 pm

    To takie oburzające, że nie sposób nie chcieć przyjrzeć się temu bliżej :-) Wydaje mi się że antyk rozumiał ludzi lepiej niż my dzisiaj. Zdjęcie rzeźby cóż talent to talent temat to temat :-) bardzo fajny artykuł.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      April 21, 2020 at 12:21 pm

      Dziękuję! :)

      Reply

Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Zagadkowy kult świętego psa
  • Wesołe zabawy dzieci w dawnych wiekach
  • Artykuły wydane w książce “DETEFON, RADION, VIS. Opowieści muzealne o II Rzeczypospolitej”
  • Średniowieczne autoportrety kobiet
  • Matka Boska bije diabła!

Ostatnie komentarze

  • kaper on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • Magdalena Łanuszka on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa

Archiwum

  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.