Publikacja o grafikach z kolekcji PAU
Albrecht Dürer był jednym z najczęściej kopiowanych (i fałszowanych!) artystów – już za życia, gdy jego monogram podnosił wartość każdej grafiki. Ok. 1600 popularność jego była tak duża, że mówimy nawet o zjawisku “renesansu Dürerowskiego”.
W kolekcji Gabinetu Rycin Polskiej Akademii Umiejętności znajdują się zarówno oryginalne grafiki Dürera, jak i wykonane przez innych artystów kopie. Ja miałam okazję przyjrzeć się bliżej odbitce Madonny z Dzieciątkiem, oraz pięciu jej kopiach, wykonanych w XVI i XVII wieku.
Właśnie ukazał się on-line mój artykuł “Virgin and Child on a Grassy Bench by Albrecht Dürer and five copies after it in the collection of the Polish Academy of Arts and Sciences in Cracow.” Nie ukrywam, że akurat w tym wypadku moim głównym celem było zwrócenie uwagi odbiorców zagranicznych na kolekcję Polskiej Akademii Umiejętności, oraz poinformowanie szerszej publiczności o projekcie www.pauart.pl – stąd decyzja o publikacji tego tekstu on-line, w amerykańskim serwisie ArtHistory.us.