http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Ujeżdżanie filozofa
Sun17

Ujeżdżanie filozofa

Magdalena Łanuszka :: in Dec 17, 2017 :: in Blog :: 8 comments

Prezbiterium kościoła Mariackiego w Krakowie dekorowane jest rzeźbionymi wspornikami – niestety są one bardzo wysoko, pod gzymsem, i w związku z tym nie bardzo je z dołu widać. Ale jak się bardzo intensywnie przyjrzymy, albo jak użyjemy lornetki, to się okaże, że jest tam wyjątkowo ciekawa gotycka dekoracja. Między innymi wspornik przedstawiający kobietę jadącą na mężczyźnie. Jest to Filis na Arystotelesie – popularny w średniowieczu temat, najczęściej interpretowany jako symbolizujący grzech rozpusty.

Arystoteles to niewątpliwie jeden z najważniejszych filozofów starożytnych, trzeba także podkreślić, że bardzo był poważany przez myślicieli średniowiecznych. Jednocześnie jednak stał się bohaterem opowieści mówiącej o tym, że nawet największy mędrzec może być omamiony (i ośmieszony) przez kobietę… Legenda o Filis i Arystotelesie krążyła co najmniej od XIII wieku i jej ilustracje pojawiały się zarówno w dekoracjach świątyń, jak i przedmiotów świeckich, a także w rękopisach i grafikach.

Opowieść wiąże się także z niezwykle popularną w średniowiecznej literaturze postacią Aleksandra Wielkiego (przy okazji polecam mój archiwalny wpis o Aleksandrze, dostępny TU). Otóż Arystoteles miał napominać Aleksandra, że ten za dużo czasu poświęca pięknej Filis, za mało zaś studiowaniu filozofii czy nawet sprawom państwowym. Filis postanowiła, że w tej sytuacji uwiedzie i upokorzy mędrca, i tak też się stało. Omamiony wizją zdobycia pięknej kobiety, Arystoteles zgodził się wozić ją na swym grzbiecie niczym koń – a rozbawiony Aleksander się temu przyglądał, przynajmniej w niektórych wersjach legendy. Ilustrację tej sceny (a właściwie dwóch scen: Arystoteles napomina Aleksandra, oraz Filis na Arystotelesie) odnajdziemy w czternastowiecznych skrzyneczkach z kości słoniowej, dekorowanych różnymi przedstawieniami o tematyce miłosnej. Takich skrzyneczek zachowało się siedem, przy czym jedna jest w Muzeum Katedralnym na Wawelu, ponieważ pochodzi ze skarbca krakowskiej katedry.

Oczywiście domyślamy się, że samo dosiadanie mężczyzny przez kobietę już ma mocny podtekst seksualny – a powiązane z tym uprzedmiotowienie (czy uzwierzęcenie?) może być upokarzające, ale może też być przez niektórych… preferowane. Bardzo ciekawym przykładem realizacji tego tematu jest akwamanila (ok. 1400) przechowywana w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Akwamanila to taki dzbanek służący głównie do mycia rąk – w tym przypadku z tyłu głowy Filis jest otwór na wlewanie wody, zaś pod brodą Arystotelesa znajduje się kranik. Piękna Filis władczym gestem z jednej strony trzyma filozofa za włosy, a z drugiej… chwyta za pośladki! Erotyczny kontekst tej rzeźby jest naprawdę czytelny, i w dodatku chyba ma podtekst zabawy w uległość i dominację.

W większości przedstawień kontekst erotycznej dominacji idzie jeszcze dalej: oto Arystoteles ma wędzidło i lejce, a piękna Filis pogania go batem. Najbardziej bezpośrednio podszedł do tematu Hans Baldung Grien – w jego grafikach (z 1513 i 1515 r.) zarówno Filis jak i Arystoteles są nadzy. Charakter tej zabawy nie pozostawia wątpliwości.

Piękna Filis upokorzyła filozofa, który oślepiony żądzą dał się spętać i uczynić podległym kobiecie, czego – w powszechnym mniemaniu – nie powinien czynić nie tylko mędrzec, ale też ogólnie żaden mężczyzna. Pytanie, czy mu się to jednak przypadkiem nie podobało…? Tak czy inaczej, Filis pozostaje najsłynniejszą dominatrix w sztuce wieków średnich. I po raz kolejny okazuje się, że wszystko już było w średniowieczu.



8 Visitor Comments

  1. alfath says:
    January 3, 2018 at 4:19 pm

    Bardzo ciekawy temat! Nie znałem wcześniej tego motywu, a tu się okazuje, że ze względu na obfitość reprezentacji zasługuje on na miano samodzielnego toposu, mieszczącego się oczywiście w ogólniejszych ramach Weiberlist (kobiecej intrygi) czy Weibermacht. Jeśli chodzi o szczególny przejaw owej kobiecej potęgi, jaką jest opętanie starszego mężczyzny namiętnością do młódki, to ostatnio natknąłem się na książeczkę “Zakochany Papa Smerf”, gdzie rzeczony Papa daje się uwieść nasłanej przez złego czarownika Baltazara leśnej nimfie (nimfetce ? ;). Erotyczny podtekst “ujeżdżania Arystotelesa” jest rzeczywiście aż nadto widoczny, przez skojarzenie z “grzeszną” pozycją, zwaną equus eroticus, oraz sadomasochistycznymi akcesoriami.

    O dziwo, w Wikipedii nie ma odnośnego angielskiego hasła; jest tylko niemieckie “Aristoteles und Phyllis” i francuskie “Le Lai d’Aristote” (Pieśń o Arystotelesie), gdzie między innymi porównano najwcześniejsze wersje legendy francuską i niemiecką. Ta druga jest brutalniejsza: dwórka Filis, w odwecie za przeszkody czynione jej przez filozofa w romansie z młodym księciem Aleksandrem, kusi Arystotelesa (on, nota bene, oferuje jej pieniądze), a potem czyni z niego pośmiewisko na oczach królowej i jej świty. Filozof na koniec ucieka w dalekie kraje, pełen wielce mizoginicznych myśli. W wersji francuskiej natomiast Aleksander już jako król zakochuje się w bezimiennej indyjskiej księżniczce, a scena ujeżdżania odbywa się tylko na jego oczach, co jednak przynosi Arystotelesowi mniejszą ujmę niż publiczne widowisko. Toteż z godnością przyznaje się do błędu, uznając potęgę miłości:

    « Amour vainc tot, & tot vaincra
    tant com li monde durera ».

    Na Nowy Rok – jak najwięcej miłości, radości życzę Autorce i wszystkim czytelnikom bloga.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      January 5, 2018 at 1:49 pm

      Bardzo dziękuję – za życzenia i za niezwykle cenny (jak zwykle!) komentarz! Serdecznie pozdrawiam noworocznie i życzenia rzecz jasna odwzajemniam :)

      Reply
  2. Tomasz Palik says:
    January 5, 2018 at 10:29 pm

    Zapewne Pani wie, ale również na Wawelu w sypialni gościnnej (I-piętro) znajduje się obraz Arystoteles i Filis namalowany przez Giovanni Buonconsiglio, a obraz podarowany przez Karolinę Lanckorońską.

    Prowadzone przez Panią audycje w radio kraków to raj dla ucha i cudowny sposób zwrócenia uwagi na detale.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      January 6, 2018 at 12:15 pm

      A to jest akurat bardzo ciekawy przykład, ponieważ ten obraz ma “do pary” drugi, z przedstawieniem Wergiliusza w koszu (http://pauart.pl/app/artwork?id=AN_KIII_150_16712). To bardzo podobna legenda, o tym, jak Wergiliusz miał być upokorzony przez kobietę (obiecała mu romans i miała go wciągnąć do wieży w koszu, ale zatrzymała kosz w połowie drogi i Wergiliusz utknął, wystawiony na pośmiewisko). Co ciekawe, już w średniowieczu zestawiano te właśnie dwie sceny ze sobą; akurat nie w przypadku naszej wawelskiej skrzyneczki z kości słoniowej, ale na przykład na podobnej skrzyneczce w Winnipeg Art Gallery (http://wag.ca/art/collections/international-art/display,collection/44934) mamy na jednym z boków po lewej historię Filis i Arystotelesa, a po prawej Wergiliusza w koszu :)
      Bardzo dziękuję za komentarz i cieszę się niezmiernie, że audycje się Panu podobają. Pozdrawiam!

      Reply
  3. Anna says:
    April 2, 2018 at 6:53 am

    Fantastyczna historia, świetnie opisana. Nie miałam pojęcia o takich przygodach filozofów. Dziękuję za ten wpis :)

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      April 19, 2020 at 11:12 am

      Dziękuję za komentarz! Pozdrawiam :)

      Reply
  4. Rozenkranz says:
    October 25, 2021 at 10:50 am

    Warto dodać, że przedstawienie nie tyle miało godzić w filozofa, ile w kobietę, która potrafi uwieść nawet największego mędrca. To ona jest tu źródłem grzechu i zgorszenia. Scena ma więc wymowę mizoginistyczną.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      November 25, 2021 at 11:45 am

      To prawda, chociaż wpisuje się to także w popularną satyrę o “niedobranej parze”, gdzie starzec traci głowę dla młodej dziewczyny i kupuje jej przychylność – on wówczas jest obiektem drwin, chociaż oczywiście mizoginistyczny podtekst o kobiecie, która uwodzi dla zysku, jest w tym także obecny. Ale tak, oczywiście, to Filis jest tutaj personifikacją grzechu i pokusy, której ulega nawet bardzo szanowany filozof.
      Dziękuję za komentarz i serdecznie pozdrawiam! :)

      Reply

Leave a Reply to Magdalena Łanuszka Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Kryptodildo?
  • Kopia, imitacja, czy fałszerstwo?
  • Odczyt w Czeskiej Akademii Nauk w Pradze
  • My i wojna
  • Konferencja “Świętych w sztuce obcowanie” – on-line

Ostatnie komentarze

  • Magdalena Łanuszka on Mężczyźni, których nie udało się uwieść
  • Magdalena Łanuszka on Kryptodildo?
  • Maciej on Mężczyźni, których nie udało się uwieść
  • alfath on Kryptodildo?
  • kaper on Kryptodildo?

Archiwum

  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.