Artykuł o Portrecie Kobiety z York Art Gallery w BHS
Mam przyjemność udostępnić artykuł, który został opublikowany w Biuletynie Historii Sztuki (1/2017, s. 87-107). Jest to wynik mojej pracy nad portretem z York Art Gallery (YORAG 840), który tradycyjnie przypisywany był Cornelisowi de Vos. Badania, rozpoczęte w ramach projektu National Inventory of Continental European Paintings, a następnie kontynuowane z pomocą Research Bursary z Subject Specialist Network for European Paintings Pre-1900 (The National Gallery, Londyn) pozwoliły mi atrybuować ten obraz Janowi Cossiersowi (1600-1671), uczniowi Cornelisa de Vos oraz współpracownikowi P. P. Rubensa w latach 30. XVII w. Warto podkreślić, że oeuvre Jana Cossiersa wciąż podlega weryfikacji, przykładowo, Autoportret(?) z Dulwich Picture Gallery w Londynie (DPG605), niegdyś przypisywany temu artycie, dziś uznawany jest za dzieło anonimowe; również atrybucja Cossiersowi Portretu mężczyzny z Worcester Art Museum (no. 1983.37) budzi poważne wątpliwości. Nawet przechowywany w zbiorach Royal Museum of Fine Arts w Antwerpii (inv. No. 39) Portret Chirurga, mimo że jest sygnowany, także nie wydaje się być dziełem Jana Cossiersa (wszystko wskazuje na to, że owa sygnatura została sfałszowana, zapewne przez malarza współczesnego Cossiersowi).
Oto PDF artykułu: BHS-Cossiers