http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » PÓŹNOGOTYCKIE TABLICE Z YORK ART GALLERY – CZ. 2.
Sat02

PÓŹNOGOTYCKIE TABLICE Z YORK ART GALLERY – CZ. 2.

Magdalena Łanuszka :: in May 2, 2020 :: in Blog :: 2 comments

W poprzednim wpisie zaczęłam opowieść o późnogotyckich tablicach z Yorku, które są skrzydłami predelli z jakiegoś norymberskiego ołtarza, z warsztatu Hansa Pleydenwurffa. Przed przeczytaniem niniejszego wpisu polecam zatem rzut okiem na poprzedni, szczególnie w kwestii ikonografii owych tablic: dostępny TU.

Robert Suckale zaproponował, że tablice z Yorku należy uznać za skrzydła predelli ołtarza św. Katarzyny Sieneńskiej z kościoła dominikanek w Norymberdze – z tego ołtarza zachowały się tylko skrzydła, w większości przechowywane w tamtejszym Germanisches Nationalmuseum. Norymberscy kuratorzy również przyjęli to założenie (że tablice z Yorku są z predelli tego ołtarza) w najnowszym katalogu wydanym w 2019 r.

A ja się akurat z tym nie zgadzam.

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia: gotyckie ołtarze miewały skrzydła nie tylko po bokach środkowej części, ale także czasem – dodatkowo – przy predellach, czyli podstawkach. Predelle mogły zawierać relikwie, które odsłaniano lub zasłaniano za pomocą skrzydeł. Mogły też po prostu być zdobione malowanymi lub rzeźbionymi przedstawieniami, a ich otwieranie lub zamykanie wiązało się ze zmianą dekoracji na różne dni i okresy liturgiczne. Tak się składa, że zachowały się księgi instrukcjami w tej materii, z lat 80. i 90. XV w., z kościołów św. Sebalda i św. Wawrzyńca w Norymberdze. Przeczytamy w nich, że w określone święta całość ołtarzy powinna być otwarta, ale w niektóre dni otwierać należało tylko predellę. Na przykład, jeśli mamy ołtarz poświęcony Apostołom, to teoretycznie powinniśmy go otwierać na każde święto kolejnego Apostoła; ale jeśli jakieś wspomnienie związane z Apostołem wypadało na przykład w czasie Wielkiego Postu (gdy ołtarze mają być zamknięte), to wówczas zalecano otwieranie samej tylko predelli. Nastawa z predellą z osobnymi skrzydłami wyglądała tak:

Tablice z Yorku są najprawdopodobniej rzeczywiście skrzydłami predelli – wskazuje na to ich kształt i to, że wykonano je z małych deseczek, oraz że są dwustronnie malowane: strona świąteczna (“otwarcie”) ma złote tła, a strona codzienna (“zamknięcie”) ma tła ciemne. Szkopuł w tym, że nie dają się one sensownie zestawić ze sobą, ponieważ jedna z nich ma przedstawienie archanioła Gabriela ze Zwiastowania, ale na drugiej nie ma Marii. Gdybyśmy uznali, że była to para z jednego ołtarza, to po zamknięciu tych skrzydeł mielibyśmy w predelli Archanioła kierującego swe słowa do św. Katarzyny Sieneńskiej, która w dodatku się od niego odwraca. To zupełnie nie ma sensu.

Alternatywnie, przy odwrotnym ułożeniu skrzydeł, Archanioł zwracałby się gdzieś w dal, bez Matki Boskiej. To też nie ma sensu.

Robert Suckale zaproponował hipotezę, że Maria ze Zwiastowania znajdowała się w centralnej, zaginionej części predelli – czyli założył, że Archanioł umieszczony był na wewnętrznej części skrzydła, widoczny po otwarciu. To pewnie dlatego, że profesor Suckale nie dysponował kolorowymi zdjęciami tych tablic – a na podstawie czarno-białych umknęło mu zapewne, że z jednej strony tła są złote. Raczej nie ma takiej opcji, żeby ciemne tło znalazło się w otwarciu, a złote tło w zamknięciu skrzydeł. Poza tym tak czy inaczej nie pasuje to do zachowanych opisów ołtarza św. Katarzyny.

Dominikańskie kościoły w Norymberdze (przy męskim i przy żeńskim klasztorze) zostały przejęte przez Luteran w czasach Reformacji; dawny kościół dominikanek dodatkowo w 1945 r. uległ zniszczeniu; do dziś pozostały jedynie ruiny (a były kościół dominikanów rozebrano w początkach XIX wieku). Mamy jednak opisy ich wyposażenia pochodzące z XVIII wieku (i żebyście wiedzieli, jaka to była męka, przebrnąć przez te niemieckie starodruki. Bo liczyłam na to, że znajdę coś więcej, może w opisach innych ołtarzy. Nie znalazłam…). Ołtarz św. Katarzyny został opisany lakonicznie: w części środkowej były rzeźby św. Katarzyny Sieneńskiej między dwójką innych świętych, na skrzydłach zaś malowane przedstawienia św. Bernarda (chociaż tam jest Leonard), a także Sebalda i Wawrzyńca między “dwoma biskupami”. W predelli zaś miało znajdować się ośmiu świętych w półfigurach, ładnie namalowanych.

Czyli, po pierwsze: nie ma ani słowa o Zwiastowaniu. A po drugie, w przypadku tablic z Yorku przy zamkniętych skrzydłach predella miałaby 6 świętych, a nie 8. A przy otwartych skrzydłach trudno założyć, że wszystkich byłoby 8, skoro znów – po 3 z każdej strony jest na samych skrzydłach. Abstrahując już od wspomnianego wcześniej absurdu samotnego Archanioła Gabriela, po zamknięciu skrzydeł – tego się po prostu nie da dopasować do opisu.

I jeszcze jedna sprawa: piętnastowieczny spis relikwii związanych z norymberskim ołtarzem św. Katarzyny Sieneńskiej wymienia wielu świętych: obok głównej patronki także Leonarda, Sebalda, Wawrzyńca, Antoniego, Adolfa z Metz, Katarzyny Aleksandryjskiej, Serwacego, 11 Tysięcy Dziewic, Kosmy i Damiana, Sebastiana i Fabiana, Erazma, Hieronima, Marcina, oraz Wincentego Ferreriusza. Z tego zestawu na zachowanych do dziś skrzydłach znajdują się przedstawienia Leonarda, Sebalda, Wawrzyńca, Antoniego, Adolfa z Metz i Sebastiana. Być może w środkowej części nastawy Katarzynie Sieneńskiej towarzyszyli Katarzyna Aleksandryjska i Wincenty (opisy z XVIII wieku mówią jedynie, że dwie postacie były po jej bokach), a na skrzydle mógł być jeszcze św. Serwacy (jednego przedstawienia ze skrzydła dzisiaj nie mamy) – wówczas do predelli zostają nam: Kosma i Damian, Fabian, Erazm, Hieronim, Marcin i jeszcze na przykład dwie z 11 tysięcy dziewic (żeby razem było osiem osób). Taka rekonstrukcja jest uzasadniona, ale zarazem zupełnie nie pasuje do ikonografii tablic z Yorku! Gdyby tablice z Yorku były związane z tym ołtarzem, to nie tylko przedstawienia świętych w predelli nie odpowiadałyby powiązanym z ołtarzem relikwiom, ale w dodatku część świętych zupełnie niepotrzebnie powtarzałaby się w predelli i na skrzydłach.

No to teraz proponuję dwie hipotezy: po pierwsze, tablice z Yorku NIE pochodzą z norymberskiego ołtarza św. Katarzyny Sieneńskiej. Po drugie: nawet nie były parą! Tak jest: uważam że te dwie tablice wbrew pozorom, nie były oryginalnie kompletem. Ja sądzę, że to były… dwa lewe skrzydła z dwóch różnych predelli.

To, że tablice z Yorku wyglądają dzisiaj jak komplet wynika zapewne z tego, że zostały oprawione w identyczne ramy – ale te ramy są wtórne, ponieważ jedna z tablic ma ślad po zawiasach wbitych w jedną z tablic pod ramą! A druga takiego śladu nie miała. Czyli po prostu w pewnym momencie jedna z tych tablic była doczepiona do jakiegoś ołtarza bez żadnej ramy (moim zdaniem też wtórnie, ale tak bywało). A obecne ramy zostały założone później.

Jak się przyjrzymy kompozycjom obu tych tablic, zwłaszcza na stronach z ciemnym tłem, to zauważymy, że w jednej postacie w miarę mieszczą się w kadrze, a w drugiej jakoś nie bardzo (św. Wawrzyniec i Archanioł wydają się przycięci). Czyli pierwotnie tablice zapewne nie były nawet takich samych rozmiarów. Prawdopodobnie przycięto je i tak samo oprawiono, aby sprzedać jako komplet (sądzę, że w początkach XX wieku).

A dlaczego uważam, że pierwotnie obie te tablice były lewymi skrzydłami? To wynika z kompozycji: skrzydło z Archaniołem Gabrielem zwróconym w prawo musiało być lewe (na prawym była Maria ze Zwiastowania). Zresztą pozostałe postacie na tym skrzydle (Wawrzyniec i Sebald) też są zwróceni w prawo. Zakładam, że dla równowagi na drugim skrzydle była Maria i dwoje innych świętych, zwróconych w lewo. Czyli po zamknięciu skrzydeł, predella wyglądałaby tak:

Tymczasem na skrzydle do dziś zachowanym w Yorku mamy inny układ: święte Katarzyna i Urszula są zwrócone ku sobie nawzajem, a św. Tomasz z Akwinu zwrócony jest w prawo. Najprawdopodobniej na drugim skrzydle układ był podobny, przez co zamknięta predella zawierała przedstawienia trzech par świętych zwróconych ku sobie nawzajem:

Z jednego warsztatu, działającego przez kilkadziesiąt lat, mogło wychodzić bardzo wiele podobnych ołtarzy. Do dziś zachował się drobny procent średniowiecznych elementów wyposażenia kościołów. Nie wszystkie zachowane fragmenty, które wyglądają podobnie, należy uznawać automatycznie za pochodzące z jednej nastawy. Niestety nie potrafię wskazać, z jakich ołtarzy mogły pochodzić tablice z Yorku. Przynajmniej jedna z nich – ta z dominikańskimi świętymi – pochodziła z kościoła dominikanów lub dominikanek. Może kiedyś jeszcze trafię na zapomniany opis, który pozwoli mi odgadnąć ich pierwotne przeznaczenie. Trzymajcie kciuki.

 

***

Mój artykuł Late Gothic Panels from the Collection of York Art Gallery: Predella-Wings from the Workshop of Hans Pleydenwurff, w: Biuletyn Historii Sztuki 2/2019, s. 177-196 jest dostępny on-line.



2 Visitor Comments

  1. Paweł says:
    May 15, 2020 at 9:46 am

    Gratuluję Pani tak fascynującego tematu, ale przede wszystkim zazdroszczę możliwości aż tak bliskiego kontaktu ze sztuką.
    Co innego obejrzeć przez szybę, a co innego dotknąć (nawet, jeśli tylko w rękawiczce).
    No najnormalniej w świecie zazdroszczę! Pozdrawiam i czekam na następne wpisy :)

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      May 15, 2020 at 2:15 pm

      Dziękuję! Tak, to była świetna robota, tam w Yorku jeszcze w dodatku miałam okazję obmacać naprawdę niespecjalnie znane obrazy, niektóre wymagały opracowania w zasadzie od zera. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś mi się taki projekt trafi. Pozdrawiam serdecznie!

      Reply

Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Zagadkowy kult świętego psa
  • Wesołe zabawy dzieci w dawnych wiekach
  • Artykuły wydane w książce “DETEFON, RADION, VIS. Opowieści muzealne o II Rzeczypospolitej”
  • Średniowieczne autoportrety kobiet
  • Matka Boska bije diabła!

Ostatnie komentarze

  • kaper on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • Magdalena Łanuszka on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa

Archiwum

  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.