http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Św. Benedykt z drzewem w brzuchu
Mon16

Św. Benedykt z drzewem w brzuchu

Magdalena Łanuszka :: in Nov 16, 2020 :: in Blog :: 9 comments

Źródłem bardzo wielu ciekawostek w sztuce, zwłaszcza w Europie Środkowej, mogą być elementy wyposażenia kościołów z XVII i XVIII wieku – na przykład ambony, które przyjmowały czasem niezwykle fantazyjne kształty, ze względu na treści teologiczne, które starano się w nich ująć. Jakiś czas temu pisałam o ambonach w kształcie wieloryba (post dostępny TU), dziś zaś chcę zaprezentować wyjątkową ambonę z kościoła św. Michała w Sandomierzu.

Czy w dzieciństwie słyszeliście, że jak połkniecie pestkę, to wam drzewo w brzuchu wyrośnie? To właśnie najwyraźniej przytrafiło się św. Benedyktowi, którego rzeźba leży na dole ambony. Oto bowiem z trzewi jego wyrasta pień, na którym wpiera się nasza ambona.

Do 1903 roku kościół ten należał do sandomierskiego klasztoru benedyktynek – po jego kasacie świątynię przejęło Seminarium Duchowne. Benedyktynki zostały sprowadzone do Sandomierza w 1615 r. Budowę obecnego kościoła rozpoczęła ksieni Justyna Skarszewska w 1686 roku, zaś konsekracja świątyni miała miejsce w 1693. Wówczas ksienią była Anna Chrząstowska (zm. 1709), która zamówiła między innymi interesującą nas ambonę. Zachował się kontrakt ze snycerzem Mateuszem Roskwitowiczem z Nowego Korczyna, zawarty w listopadzie 1694 roku, ustalający termin wykonania różnych prac na Zesłanie Ducha Świętego 1695. W ramach tego kontraktu zawarty jest opis ambony: najwyraźniej ksieni dokładnie przemyślała, jak dzieło ma wyglądać; sam artysta nie miał w tej kwestii wiele do powiedzenia:

„…z zakonu naszego fundatorów dziewięć, których opisałam na osobnym rejestrzyku, w jakim stroju być ma i co trzymać w ręku, a ci święci mają być w różach […] sześć ich ma być koło samej ambony, dwóch po bokach księdzowych a dziewiąty na kopule wielki, na samym środku siedzi kilka aniołków. Wszystka ambona ma być w krzaku wina okryta i kopuły obydwie […] okryte gronami wina, rzeźbą dobrze wyprawną, głęboką, na samym wierzchu tego krzaka ma być gniazdo pelikanowe z pelikanem i z trojgiem dzieci i taka proporcja, żeby z dołu dobrze go znać było. Pod stołem ty ambony ma leżeć skale św. Benedykt, z którego piersi ten krzak ma wychodzić, ta skała ma być dobrze rozłożysta, głęboko skalista, upstrzona kwiatkami i drzewkami, pomiędzy którymi ma iść ciernie poziome jako szerzej na abrysie jest opisane, drzwiczki także na tę ambonę mają być piękną rzeźbą ozdobione”

Ów pelikan na szczycie ambony jest motywem eucharystycznym: wedle średniowiecznych bestiariuszy pelikan karmić miał swe młode własną krwią, rozdziobując sobie pierś; jest to odniesienie do Chrystusa, który w Eucharystii karmi wiernych swoim ciałem i krwią.

Jeśli zaś chodzi o resztę ambony, to przedstawia ona „genealogię” zakonu benedyktynów – drzewo genealogiczne wyrastające z założyciela zakonu, czyli św. Benedykta, w formie winnej latorośli, na której tle ukazano benedyktynów oraz Ojców Kościoła. Motyw genealogii zakonu był popularny w sakralnej sztuce nowożytnej; dominikanie oczywiście wywodzili takie drzewo od św. Dominika, franciszkanie – od św. Franciszka, i tak dalej.

Wzorcem dla wszystkich tego typu przedstawień było zaś Drzewo Jessego, czyli genealogia samego Chrystusa. Mesjasz pochodzić miał bowiem od starotestamentowego króla Dawida, syna Jessego. Wedle słów proroka Izajasza „Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni” – i dlatego właśnie drzewo genealogiczne Jezusa ukazywano w sztuce jako wyrastające z brzucha Jessego. Jednym z przykładów takiego przedstawienia jest ambona z kościoła klarysek w Starym Sączu, powstała przed 1672 r.

Najprawdopodobniej to ona zainspirowała ksienię Annę Chrząstowską do zaprojektowania własnej, benedyktyńskiej wersji. Niestety mało kto na świecie dzisiaj kojarzy którąkolwiek z tych ambon – ale może siła Internetu zadziała przy tej okazji. Podawajcie zatem dalej – niech się wieść niesie o wyjątkowych siedemnastowiecznych ambonach z Małopolski!

 

***

Cytat z kontraktu zawartego ze snycerzem przez Annę Chrząstowską pochodzi z artykułu Anny Szylar: „Kościół św. Michała w Sandomierzu. Fundacja i dzieje świątyni do kasaty klasztoru benedyktynek w 1903 r.”, Nasza Przeszłość, t. 99, Kraków 2003, 215-257. Za udostępnienie fotografii ambon dziękuję Justynie Berezowskiej-Tyrawie i Kamilowi Bańkowskiemu.



9 Visitor Comments

  1. Ola says:
    November 17, 2020 at 12:04 am

    Dziekuje za post! Czy wiadomo, by ksieni była zadowolona z ambony? Patrząc na zdjęcie wydaje się, że wykonawca spełnił wszystkie wypisane elementy.
    Pozdrawiam!

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      November 17, 2020 at 12:13 pm

      Myślę, że była zadowolona, bo w publikacjach nie widzę informacji o ewentualnym sporze, który by zapewne miał miejsce, gdyby nie przyjęła dzieła ;) Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie!

      Reply
    2. Magdalena Łanuszka says:
      November 17, 2020 at 12:22 pm

      Swoją drogą, naprawdę polecam przywołany na końcu artykuł, jest tam sporo ciekawych informacji o zamówieniach – a także o płatnościach, na jakie ksieni umawiała się z rzemieślnikami. Przykładowo, stolarz Józef Faryniarski za wykonanie drewnianych ram okiennych dwóch dużych i trzynastu małych miał otrzymać w sumie 55 złotych, oraz dodatkowo 3 korce żyta, 1 korzec jęczmienia, 1 połeć słoniny, 1 sadło, 12 serów, wieczerzę z obiadem i do każdego posiłku po pół garnca piwa. :)

      Reply
  2. Krystyna says:
    November 17, 2020 at 5:46 pm

    Tak wydaje mi się, że fantazja połączona ze starotestamentowej i testamentowej wiedzy, naszych przodków była znacznie większa od teraźniejszej naszej fantazji twórczej oraz wiedzy. Bardzo to ciekawe

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      November 17, 2020 at 9:57 pm

      Haha, dziękuję

      Reply
  3. kaper says:
    November 22, 2020 at 5:14 pm

    Drzewo wyrastające z brzucha świętego, przywodzi mi na myśl całkiem rzeczywisty obraz ze świata przyrody
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ophiocordyceps_unilateralis
    (w wersji angielskiej jest dużo bogatszy opis).

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      December 20, 2020 at 12:06 pm

      No proszę, wszystko ma jakieś korzenie ;) serdecznie pozdrawiam!

      Reply
  4. bila says:
    December 16, 2020 at 3:05 pm

    Tę ambonę w Starym Sączu kojarzę. A jakże. Bo ja to z tych, co lubią wiedzieć. Zwiedzaliśmy z mężem kościół i upatrzyłam sobie ambonę, no i pytam ciotkę męża ze Starego Sącza, co ta rzeźba przedstawia. A ta, że nie wie. Wypytuję, czy można jakiś przewodnik kupić, aż tu- pani podchodzi i mówi, że dobrze trafiłam, bo ona wie wszystko o tym kościele.
    Wysłuchałam wykładu i odeszłam ukontentowana.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      December 20, 2020 at 12:13 pm

      Dziękuję za ten komentarz, cieszę się że trafiła Pani na kogoś, kto miał wiedzę, ale rzeczywiście jest tak, że często nawet mieszkańcy nie znają lokalnych perełek sztuki dawnej. Ja trochę mam nadzieję, że ten blog może czasem pomóc – dlatego też wśród tagów przez które można filtrować wpisy jest także tag “Europa Środkowa”, aby eksponować te mniej znane nasze lokalne dzieła.
      Pozdrawiam serdecznie! :)

      Reply

Leave a Reply to Magdalena Łanuszka Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • średniowieczne zabawy spankingowe
  • Mężczyźni, których nie udało się uwieść
  • Trąba à rebours
  • Otwarty wykład on-line dla Muzeum Krakowa
  • Nie nadużywajmy wina

Ostatnie komentarze

  • Magdalena Łanuszka on Detal zza krzaka
  • tatiana.larina on Detal zza krzaka
  • Magdalena Łanuszka on Zmysł marketingowy – level: expert.
  • Magdalena Łanuszka on średniowieczne zabawy spankingowe
  • Magdalena Łanuszka on średniowieczne zabawy spankingowe

Archiwum

  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.