http://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Koty w średniowieczu
Sat01

Koty w średniowieczu

Magdalena Łanuszka :: in May 1, 2021 :: in Blog :: 10 comments

Tak się złożyło, że ostatnimi czasy mam przyjemność tymczasowo przebywać w miejscu, gdzie znajduje się bardzo dużo kotów. Nie uważam się za „kociarę”, kota własnego nie posiadam, ale muszę przyznać, że są to zwierzęta zaprawdę interesujące, zwłaszcza jeśli jest ich, powiedzmy, osiem.

Jak to zwykle ze mną bywa, towarzystwo kotów pchnęło moje myśli w kierunku niezliczonych wizerunków kotów w sztuce średniowiecznej. Zaprawdę, jest ich mnóstwo. Koty w scenach religijnych, koty w scenach rodzajowych, koty na marginesach rękopisów, koty w dekoracjach kościołów… Jeśli ktoś powie mi, że koty są królami popkultury (któż nie oglądał w Internecie śmiesznych filmików z kotami?), to ja jak zwykle odpowiem: wszystko już było w średniowieczu!

Kocia muzyka? Proszę bardzo.

https://www.themorgan.org/manuscript/76908

Koty liżące się pod ogonem? Jak najbardziej, jest tego mnóstwo. Szczególnie interesująco przedstawia się taki kotek w pobliżu poważnego przedstawienia religijnego, na przykład wizerunku Chrystusa. Po prostu koty mają dystans do wszystkiego i wszystkich – nawet do Zbawiciela oraz do Apokalipsy (poniżej inicjał z mszału Ok. 1440-60, Manuscripts and Archives Division, The New York Public Library, MA 112 (MssCol 2557), fol. 7).

https://digitalcollections.nypl.org/items/510d47da-e7c3-a3d9-e040-e00a18064a99#/?uuid=510d47da-e7c4-a3d9-e040-e00a18064a99

Ale obecność kotów w rękopisach nie ogranicza się jedynie do namalowanych wizerunków. Koty także niszczyły rękopisy – pozwolę sobie tutaj przywołać dwa przypadki, o których wspominałam w moim artykule w serwisie Tygodnika Powszechnego: jeden rękopis, po którym przeszedł kot (wdepnąwszy najpierw w atrament), oraz jeden który został przez kota… obsiusiany.

https://medievalfragments.wordpress.com/2013/02/22/paws-pee-and-mice-cats-among-medieval-manuscripts/

https://medievalfragments.wordpress.com/2013/02/22/paws-pee-and-mice-cats-amon

Tak się składa, że również wpisów poświęconych średniowiecznym kotom jest na różnych blogach niemało. Ja również w przeszłości kilkakrotnie wspominałam o kotach – zbierzmy to zatem w jakąś całość (w tym wpisie jest sporo podkreślonych fragmentów – to odnośniki do źródeł oraz do innych moich tekstów, w których szerzej pisałam o danym zagadnieniu).

Po pierwsze, koty są bardzo pożyteczne – przede wszystkim jako tępiciele gryzoni. I tak też traktowano je w średniowieczu: trzymano nie tylko w gospodarstwach, ale także w bibliotekach, a nawet kościołach. Na blogu profesora Erika Kwakkela (polecam!) znajdziemy na przykład zdjęcie drzwi Chetham’s Library, posiadających otwór dla kota; podobny zresztą w późnośredniowiecznych drzwiach przechowywanych w the Walters Art Museum:

https://art.thewalters.org/detail/18381/door-with-cat-hole/

Wiadomo także, że w katedrze w Exeter nie tylko był koci otwór w drzwiach: były nawet fundusze na „pensję” dla katedralnego kota, przeznaczoną na jego utrzymanie. (Takie i inne ciekawostki znajdziecie na przykład na blogu The Great Cat, poświęconym kotom w kulturze i sztuce).

https://www.exeter-cathedral.org.uk/news-events/latest-news/stapledon-the-cathedral-cat-busy-again/ec-door-cat/

Bardzo interesującym źródłem dla badaczy średniowiecznej codzienności są rękopisy Tacuinum Sanitatis, czyli średniowiecznego poradnika dotyczącego zdrowego życia. Pośród miniatur ukazujących produkcję różnych dóbr konsumpcyjnych, mamy także przedstawienie dojrzewalni serów; na półce między gomółkami siedzi kot, najprawdopodobniej trzymany, aby uchronić ser przed myszami.

https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b105072169/f128.item.zoom#

Trudno powiedzieć, w jakiej roli kot występował w średniowiecznych przedstawieniach walki kota z psem – choć zapewne była to metafora walki dobra ze złem. Oba te zwierzęta mogły mieć zarówno pozytywną jak i negatywną symbolikę, aczkolwiek średniowieczne bestiaria raczej podkreślały złe cechy psów (ich głupotę oraz „nieczystość”), zaś koty po prostu opisywano, jako wyłapujące myszy.

http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/ILLUMIN.ASP?Size=mid&IllID=39601

A mysz mogła symbolizować diabła – stąd interpretacja, że kot w scenie Zwiastowania odnosi się do faktu, że jest to moment, kiedy diabeł (mysz) został oszukany, czy też złapany w pułapkę: oto bowiem Dziewica w tym właśnie momencie poczęła Mesjasza.

W tym duchu również interpretuje się przedstawienia św. Józefa z pułapką na myszy: to właśnie Józef miał być „pułapką na diabła”, jako mąż-nie mąż Matki Boskiej. Z drugiej jednak strony motyw pułapki na myszy w kontekście św. Józefa bywał interpretowany prześmiewczo: jako odniesienie do jego frustracji seksualnej. Mysz mogła po prostu być eufemizmem kobiecych narządów płciowych, które były poza zasięgiem Józefa: datowana na XIII wiek ludowa rubaszna historyjka zatytułowana „De la sorisete des estopes” opowiadała o pewnym chłopie, który gonił mysz po polu, bo żona mu wmówiła, że to jej pochwa, która uciekła. Biedaczek tej myszy oczywiście nie złapał.

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/470304

Jeśli zaś takie było znaczenie myszy, to może jej pochwycenie po prostu odnosiło się do zapłodnienia? Może zatem kot w Zwiastowaniach zwyczajnie sygnalizuje, że oto myszka została złapana: Najświętsza Panienka właśnie zaszła w ciążę. Równiutko 9 miesięcy po święcie Zwiastowania (25 marca) nastąpi bowiem narodzenie Mesjasza.

A co kot o tym wszystkim myśli (nawet o samym Mesjaszu), to doskonale wiadomo.



10 Visitor Comments

  1. Arek says:
    June 11, 2021 at 10:11 am

    Dopiero co trafiłem na tego bloga i jestem pod wrażeniem jego tematyki. Coś czuje, że w ten weekend go wciągnę całego.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      June 22, 2021 at 10:04 am

      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam! :)

      Reply
  2. Katarzyna Dudziak says:
    September 13, 2021 at 7:58 pm

    Twoja wiedza na temat sztuki robi na mnie wielkie wrazenie. Ciesze sie ze wpadlam na tego bloga. Bede miala sporo do nadrobienia. Mam w domu jednego kota psotnika Lucyfera ;) Koty to niesamowite i tajemnicze spojrzenia . Wszystkie przyklady niesamowicie interesujace.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      September 19, 2021 at 11:15 am

      Dziękuję za komentarz, koty to temat na niejeden wpis, jak sądzę! Cieszę się bardzo, że mój blog się Pani spodobał. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Reply
  3. szm says:
    December 8, 2021 at 11:16 am

    Zabrakło kota kradnącego penisy!

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      December 8, 2021 at 9:06 pm

      To dlatego że już kiedyś tu był, w starszym wpisie: http://posztukiwania.pl/blog/2015/02/15/zakazany-owoc-smakuje-najlepiej/
      :)

      Reply
      1. szm says:
        December 9, 2021 at 10:14 am

        Jak zwykle po wejściu, żeby przeczytać jeden wpis, zaczęłam czytać całego bloga po kolei (za każdym razem wciąga!) i już znalazłam, dziękuję :)

        Reply
        1. Magdalena Łanuszka says:
          December 9, 2021 at 6:32 pm

          :)

          Reply
  4. szm says:
    December 15, 2021 at 1:10 pm

    Dodatkowe pytanie: czy koty pojawiają się w jakichś tekstach polskich przed XVI wiekiem?

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      December 15, 2021 at 1:32 pm

      Prawdę rzekłszy, nie kojarzę…

      Reply

Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Zagadkowy kult świętego psa
  • Wesołe zabawy dzieci w dawnych wiekach
  • Artykuły wydane w książce “DETEFON, RADION, VIS. Opowieści muzealne o II Rzeczypospolitej”
  • Średniowieczne autoportrety kobiet
  • Matka Boska bije diabła!

Ostatnie komentarze

  • kaper on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa
  • Magdalena Łanuszka on Zagadkowy kult świętego psa
  • alfath on Zagadkowy kult świętego psa

Archiwum

  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.