https://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
FacebookRss
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Zapomniany mistrz w Krakowskich zbiorach
Thu03

Zapomniany mistrz w Krakowskich zbiorach

Magdalena Łanuszka :: in Dec 3, 2015 :: in Blog :: 2 comments

Czasem tak bywa, że zapomina się o wielkich artystach – nawet u nas, chociaż tych słynnych nazwisk w polskich kolekcjach nie jest przecież aż tak wiele. Swego czasu zapomniano nawet, że ołtarz główny w kościele Mariackim w Krakowie to dzieło Wita Stwosza – w 1824 roku owo autorstwo odkrył na nowo Ambroży Grabowski! Teraz zaś, gdy ukończona została konserwacja innego słynnego dzieła z tej samej mariackiej bazyliki, warto przypomnieć inne, chyba nieco w powszechnej świadomości zapomniane nazwisko. Chodzi mianowicie o Hansa Suessa z Kulmbachu, a owo dzieło to tablice z legendą świętej Katarzyny.

kulmbach-set-hires

Hans Suess z Kulmbachu kształcił się w Norymberdze – najpierw w końcu XV wieku w pracowni Michaela Wolgemuta, a potem od 1500 w warsztacie samego Albrechta Dürera. Hans Suess reprezentuje zatem północny renesans, i to w najlepszym wydaniu – był on cenionym malarzem, grafikiem, a także iluminatorem i projektantem witraży. Wykonywał również zlecenia “na wyjazdach”, w tym również w Krakowie – interesujące nas tu tablice powstały w latach 1514-15 najprawdopodobniej jako elementy ołtarza do kaplicy Jana Bonera. Ów Jan Boner był to człowiek sukcesu (w końcu nie każdy ma kaplicę w kościele Mariackim!) – kupiec, bankier, żupnik, starosta, rajca… w końcu oczywiście doczekał się i uszlachcenia. Taka persona nie mogła przecież zniżyć się do zamawiania ołtarza u jakiegoś lokalnego artysty. A Norymberga, jak wiadomo, to dobry adres jeśli chodzi o składanie prestiżowych artystycznych zamówień… Niestety, czas nie był łaskawy dla dzieł tworzonych przez Hansa Suessa do krakowskich kaplic i kościołów; ołtarze, podzielone na części, uległy rozproszeniu. Przykładowo, w kolekcji Muzeum Czartoryskich znajduje się pozostałość tryptyku z roku 1511, który ufundował Stanisław Jarocki dla kościoła oo. Paulinów na Skałce w Krakowie. Jest to także przedstawienie św. Katarzyny – niegdyś całopostaciowe, dziś przycięte do owalnego popiersia.

XII-328_0

Tablice z kościoła Mariackiego także mają bogatą historię. I ten ołtarz z czasem został rozłożony, tablice wmontowano nawet w pewnym momencie w drzwi szafy w zakrystii! Na przełomie XIX i XX wieku doczekały się renowacji w Monachium, a 5 lutego 1940 zostały zrabowane w starannie zaplanowanej akcji okupanta i wywiezione do Niemiec. Hitlerowcy mieli dobrych historyków sztuki, którzy wiedzieli, co warto zagarnąć. Po wojnie odzyskanych zostało sześć z ośmiu kwater – nie wiadomo, co stało się z dwiema brakującymi, które dziwnym trafem były najlepsze z całego zestawu. Być może leżą u kogoś za szafą i pewnego dnia “wypłyną” znienacka na jakiejś aukcji?

Krakowski cykl św. Katarzyny jest nie tylko dziełem wysokiej klasy artystycznej, ale także zawiera sceny nie tak znów często występujące w przedstawieniach legendy tej świętej. Przyjrzyjmy się zatem po kolei tablicom namalowanym przez Hansa z Kulmbachu.

Screen Shot 2015-12-02 at 22.00.47

Pierwsza scena to “Nawrócenie Katarzyny przez Pustelnika”. Katarzyna Aleksandryjska (III wiek) miała być córką króla (w różnych wersjach: Cypru lub Aleksandrii), mądrą, dobrą i piękną, a gdy postanowiła znaleźć sobie idealnego męża (co oczywiście jest zadaniem co najmniej trudnym), pustelnik Adrian ukazał jej Matkę Boską jako ewentualną teściową doskonałą. To wspaniała scena z punktu widzenia historyka sztuki: oto nawrócenie dokonuje się w wyniku zachwytu nad obrazem! Pustelnik zatem przekonał Katarzynę, że najlepszym mężem dla niej byłby syn Madonny, Chrystus – pouczył Katarzynę o wierze i ochrzcił ją, a w efekcie Jezus rzeczywiście ukazał się i nastąpiły mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Przybita do drzewa karta zawiera sygnaturę artysty i datę 1514.

Screen Shot 2015-12-02 at 22.00.19

Drugi obraz to scena dysputy św. Katarzyny z pogańskimi uczonymi. W oknach na obrazie widoczne są dwa witraże – jeden z Matką Boską, a drugi ze świeżutko uzyskanym herbem fundatora, Jana Bonera. Cesarz zorganizował tę dysputę, gdy Katarzyna odmówiła złożenia ofiar pogańskim bogom. Niestety 50 uczonym nie udało się wygrać w tej batalii; mało tego – część z nich po dyspucie z Katarzyną nawróciła się i przyjęła chrześcijaństwo, za co oczywiście natychmiast ponieśli męczeńską śmierć (zostali żywcem spaleni). Święta pocieszyła ich, że dostąpią zbawienia na mocy męczeństwa (mimo, że nie zdążyli przyjąć chrztu) – to właśnie  przedstawienie ukazane jest na następnej kwaterze.

Screen Shot 2015-12-02 at 22.00.34

Oczywiście zatwardziałość Katarzyny i na nią sprowadziła męki – czwarta scena zawiera przedstawienie biczowania świętej. Próbowano ją także łamać kołem, ale w efekcie to koło się połamało:

Screen Shot 2015-12-02 at 21.58.35

Kolejne dwie sceny wiążą się z faktem, że św. Katarzyna nawróciła także cesarzową oraz cesarskiego urzędnika Porfiriusza. Tablica z przedstawieniem momentu, gdy więziona Katarzyna naucza cesarzową i Porfiriusza była jedną z najlepiej namalowanych w całym cyklu – niestety należy ona do tych dwóch, których po II wojnie światowej nie udało się odzyskać. Drugim utraconym obrazem z cyklu jest Ścięcie św. Katarzyny.

a1

a2

Oczywiście w wyniku nawrócenia cesarzowa także została skazana na śmierć – moment przed egzekucją ukazuje kolejny obraz:

Screen Shot 2015-12-02 at 22.00.00

I wreszcie ostatnia z tablic – po ścięciu św. Katarzyny aniołowie zabierają jej ciało. Ostatnia tablica, tak jak i pierwsza, zawiera tabliczkę między innymi z datą (tym razem 1515) i monogramem artysty – niestety część napisu jest uszkodzona. Wydaje się, że ktoś kiedyś chciał wymazać informację, że autor tych obrazów pochodził z Norymbergi; według dr Aleksandry Holi, konserwatora mariackich obrazów, pierwotnie w całości napis ten brzmiał “HANC DIVE VIRGINIS CATHERINAE / HISTORIAM IOHANNES / [Suess Norember]GENSIS / CIVIS FACIEBAT ANNO DNI 1515 / HK”.

Screen Shot 2015-12-02 at 22.01.01

Jak mówi legenda, ciało Katarzyny zostało złożone na górze (zwanej dziś Górą Świętej Katarzyny) na Synaju, gdzie ostatecznie powstał Klasztor Świętej Katarzyny – najstarszy z istniejących dzisiaj klasztorów chrześcijańskich, wedle tradycji wzniesiony w miejscu, gdzie Bóg ukazał się Mojżeszowi w gorejącym krzewie i w pobliżu góry Synaj, gdzie Mojżesz otrzymał Dziesięć Przykazań. Ciało św. Katarzyny zostało “odkryte” tu w X wieku, co zaowocowało napływem pielgrzymów. Katarzyna była ponoć mądrą kobietą i mądrością wykazali się także jej czciciele; w X wieku na terenie klasztoru zbudowano mały meczet (zapewne dla Beduinów, którzy zatrudniani tam byli do rozmaitych prac), dzięki czemu muzułmanie rzadko to miejsce atakowali. Nie takie znowu ciemne, wbrew powszechnemu mniemaniu, było wczesne średniowiecze – potrafili sobie przynajmniej radzić z polityczno-religijnymi wyzwaniami.

b1766359cecb131f617bbb4af32412c5

Zaś tych, którzy chcą zobaczyć, z jakimi wyzwaniami zmierzyli się konserwatorzy obrazów z krakowskiego kościoła Mariackiego gorąco zachęcam do obejrzenia filmiku zrealizowanego przez Tygodnik Powszechny:

***

© Właścicielem obrazów jest Bazylika Mariacka w Krakowie. Zdjęcia 6 zachowanych tablic, zamieszczone w powyższym wpisie, wykonał Paweł Gąsior.

 

DODATEK [18.11.2018]

Zapoznawszy się ze znakomitymi esejami w katalogu wystawy “Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa” niniejszym zamieszczam sprostowanie niektórych informacji z powyższego wpisu. Po pierwsze trzeba podkreślić, że w przypadku krakowskich dzieł Hansa von Kulmbach brakuje źródeł potwierdzających ich pierwotne miejsce przeznaczenia, wszelkie hipotezy dotyczące fundatorów i oryginalnej formy nastaw są jedynie spekulacjami. Przede wszystkim badacze odrzucają dziś dawniejszą teorię, jakoby tryptyk z którego pozostał fragment postaci św. Barbary w zbiorach Czartoryskich był fundacją Stanisława Jarockiego dla kościoła oo. Paulinów na Skałce w Krakowie. Nie jest również pewne, czy Hans von Kulmbach w ogóle pracował w Krakowie (nie ma na to żadnych dowodów), czy też wykonał “zdalnie” zamówione do krakowskich kościołów obrazy.

Ponadto korekty wymaga wzmianka o wojennych dziejach tablic z Kościoła Mariackiego i o okolicznościach zaginięcia dwóch z nich; skonfiskowane w 1940 roku obrazy pozostały bowiem w Krakowie i dopiero w 1944 roku zostały wywiezione na Dolny Śląsk, gdy władze okupacyjne zdecydowały się ewakuować mienie wobec szybkich postępów Armii Czerwonej. Stamtąd 6 tablic wywieziono w 1945 roku dalej, do Bawarii – ale te obrazy po wojnie zostały odzyskane. Nie wiadomo natomiast w jakich okolicznościach zniknęły (zapewne gdzieś na Dolnym Śląsku?) dwie zaginione do dziś tablice.



2 Visitor Comments

  1. Ewa says:
    December 4, 2015 at 9:49 am

    Konserwatorzy to chyba jednak nie z Mariackiego, tylko z ASP.

    Reply
    1. Magdalena Łanuszka says:
      December 4, 2015 at 10:28 am

      Jak najbardziej, pisząc “konserwatorzy obrazów z krakowskiego kościoła Mariackiego” miałam na myśli, że to te obrazy pochodzą z kościoła, a nie ich konserwatorzy. Faktycznie dobrze jednak podkreślić, że konserwacja została zrealizowana przez specjalistów z krakowskiej ASP – dziękuję zatem za komentarz.

      Reply

Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Nie tylko Manneken Pis
  • Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!
  • Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Mały egipski chłopiec
  • Udział w konferencji “Shaped by Greed. Reflections and Impacts of Environmental Exploitation in European Visual Cultures 1200–1900” W Brnie

Ostatnie komentarze

  • kociaciocia on Benedyktyńskie święte od kotów, myszy i burzy
  • kaper on Oryginalny falsyfikat
  • Magdalena Łanuszka on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Paweł on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Magdalena Łanuszka on Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!

Archiwum

  • August 2023
  • July 2023
  • May 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.