https://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
FacebookRss
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Sir Lancelot na Śląsku
Sat26

Sir Lancelot na Śląsku

Magdalena Łanuszka :: in Nov 26, 2016 :: in Blog :: 0 comments

Dzisiaj napiszę o wyjątkowym zabytku, o którym wiele osób już słyszało, ale który wciąż chyba niestety nie jest w Polsce powszechnie kojarzony. Wieża Książęca w Siedlęcinie (woj. dolnośląskie) powstała w 1 połowie XIV wieku, a w środku znajdziemy unikatowe na skalę europejską malowidła: dekoracja tamtejszej sali zawiera między innymi cykl przedstawień legendy o Lancelocie.

siedlecin_wieza_rycerska_turm_boberrohrsdorf6

Pisałam już kiedyś o tym, że najsłynniejsze literackie cykle średniowiecza dzielimy na tak zwaną Materię Francuską (opowieści związane z rycerstwem Karola Wielkiego), Materię Rzymską (poematy wywodzące się z literatury antycznej) i wreszcie Materię Bretońską, czyli historie Króla Artura i Rycerzy Okrągłego Stołu (wpis dostępny TU). Lancelot to bohater tej ostatniej grupy, i to bohater w zasadzie główny.

Najpopularniejszym arturiańskim dziełem był bowiem tak zwany “Lancelot Prozą” (zwany także Cyklem Wulgaty): francuski tekst opowiadający podstawową legendę (o Arturze, o Merlinie, o poszukiwaniu Graala, o romansie Lancelota i Ginewry, ze śmiercią Artura na koniec), powstały około 1210-30. O jego popularności świadczy fakt, że do dziś zachowało się około 150 średniowiecznych rękopisów (lub fragmentów) tego tekstu; były także wersje w tłumaczeniach na inne języki.

c13806-28a

 

Większość zachowanych do dziś ilustracji legendy Lancelota to właśnie dekoracje owych rękopisów – cykl ukazany we freskach to prawdziwy rarytas, choć zapewne w średniowieczu nie była to taka rzadkość. Dziś pozostałości arturiańskich cykli fresków zachowały się na przykład w kilku rezydencjach włoskich (cyklem Lancelota udekorowano w czternastym wieku wieżę we Frugarolo w Piemoncie). Wieża w Siedlęcinie jest zatem jednocześnie unikatowym zabytkiem, oraz dowodem na to, że dwory średniowiecznych Piastów śląskich były “na bieżąco” z kulturą i sztuką Europy Zachodniej.

 

640px-siedlecin_-_wieza_ksiazeca_-_wnetrze

Dwa pasy dekoracji w Siedlęcinie ukazują Lancelota w kilku epizodach jako największego z rycerzy: dowodzą tego jego zwycięskie walki z różnymi przeciwnikami, oraz fakt, że w cudowny sposób uzdrowił Sir Urry’ego. Jednocześnie jednak Lancelot był odpowiedzialny za śmierć Artura i ostateczny upadek Okrągłego Stołu, poprzez swój romans z królową Ginewrą. Górna część dekoracji w Siedlęcinie ukazuje początek tego grzesznego związku: Ginewra, żona Artura, została porwana przez Maleganta; Lancelot ją uratował, ale niestety przy okazji się w sobie zakochali.

 

1024px-siedlecin_wieza_ksiazeca_gotyckie_malowidla_scienne_17

Cudzołożny związek z czasem wyszedł na jaw, co uruchomiło cykl wydarzeń zakończony upadkiem arturowego królestwa; sam Lancelot z powodu swojego grzechu nie zdołał też zdobyć Graala, chociaż udało mu się go zobaczyć. Poświęcił zatem rycerską sławę i karierę dla kobiety – w Siedlęcinie nie znajdziemy jednak przedstawień zakończenia legendy. Tu epizod kończy się na zakochaniu rycerza i królowej: zostali oni ukazani jako para trzymająca się za ręce. Gest pozornie małżeński, ma jednak ukryty przekaz: trzymają się oni za ręce lewe, ponieważ ich związek ma charakter cudzołożny.

dsc_0692

 

Fundatorem wieży i fresków (malowidła są w technice tzw. fresku suchego) był książę jaworsko-świdnicki Henryk I, którego żoną była Agnieszka Przemyślidka. We Lwówku Śląskim zachowana jest płyta, prawdopodobnie pochodząca z nagrobka tejże pary. Oto rycerz i dama, zwróceni ku sobie, trzymają się za ręce – tym razem jednak za ręce prawe, bowiem ich miłość nie jest wiarołomna.

 

lwowek_slaski_nagrobek_henryka_i_jaworskiego_i_agnieszki_czeskiej

Henryk i Agnieszka nie doczekali się potomstwa (podobnie jak Artur i Ginewra), ale pozostały po nich zabytki ukazujące wspaniałość dworskiej kultury na średniowiecznym Śląsku. Zapewne razem wczytywali się w romanse, których treść ozdobiła ściany ich rezydencji. A nagrobek dopełnia jeszcze wizję takiego partnerskiego związku – nie mówmy zatem, nawet przysłowiowo, że średniowiecze było “ciemne” i zacofane.

 

***
Za inspirację do napisania tego wpisu dziękuję pani Katarzynie Ogrodnik-Fujcik, polecam także jej Henryków Blog, zawierający dużo ciekawych informacji m.in. o wieży i freskach w Siedlęcinie.
Szersza analiza fresków dostępna jest też w artykule: L. Marek, P. Nocuń, Knights of the Round Table of the tower in Siedlęcin, Silesia, “Acta Militaria Mediaevalia” IX, Kraków – Rzeszów – Sanok 2013, s. 89-127 (pdf w serwisie academia.edu)



Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Nie tylko Manneken Pis
  • Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!
  • Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Mały egipski chłopiec
  • Udział w konferencji “Shaped by Greed. Reflections and Impacts of Environmental Exploitation in European Visual Cultures 1200–1900” W Brnie

Ostatnie komentarze

  • kociaciocia on Benedyktyńskie święte od kotów, myszy i burzy
  • kaper on Oryginalny falsyfikat
  • Magdalena Łanuszka on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Paweł on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Magdalena Łanuszka on Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!

Archiwum

  • August 2023
  • July 2023
  • May 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.