Artykuł o obrazie Salvatora z katedry na Wawelu
W Folia Historica Cracoviensia ukazał się właśnie mój artykuł (antydatowany) o późnośredniowiecznym obrazie na płótnie, przedstawiającym Chrystusa Salvatora Mundi. Jest to dzieło z katedry na Wawelu: jedyny nasz zachowany późnogotycki obraz na płótnie. Znakomicie zanalizowany przez Helenę Małkiewiczównę, został określony przez nią jako dzieło będące kopią niezachowanego niderlandzkiego pierwowzoru (zapewne z kręgu van der Weydena). Moje badania nad tym obrazem pozwoliły mi nieznacznie przesunąć datowanie (z lat ok. 1480-90 na ok. 1500-1510), oraz zaproponować identyfikację nieznanego dotąd fundatora jako Jakuba Karczewskiego herbu Jasieńczyk, kanonika warszawskiego i płockiego. Uważam, że namalowanie obrazu na płótnie z dużym prawdopodobieństwem wskazuje na to, że dzieło od początku było przeznaczone do transportu. Sądzę, że wbrew dotychczasowym założeniom, dopiero w drugiej połowie XVII wieku obraz ten trafił po raz pierwszy do krakowskiej katedry; wiemy, że wówczas został przemalowany (poprawienie herbu) i powieszony na nowych hakach, bo w tym kontekście po raz pierwszy jest wzmiankowany w katedrze na Wawelu w latach 1680–1681. Tymczasem w trzeciej ćwierci XVII w. klucznikiem na zamku był Stanisław Karczewski Jasieńczyk, który mógł podarować odziedziczony po przodkach obraz.
Publikacja (w jęz. angielskim, z polskim streszczeniem) jest dostępna on-line: http://czasopisma.upjp2.edu.pl/foliahistoricacracoviensia/article/view/2241/2399