https://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
FacebookRss
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Męskość z XVI wieku
Mon28

Męskość z XVI wieku

Magdalena Łanuszka :: in Oct 28, 2019 :: in Blog :: 0 comments

Fryderyk II Gonzaga, władca Mantui, ufundował sobie letnią rezydencję o nazwie Palazzo del Te – realizacją zajął się w latach 1525-1534 architekt i malarz Giulio Romano, współpracownik Rafaela. O Giulio Romano wspominałam już kiedyś we wpisie poświęconym erotycznym grafikom renesansowym (dostępny TU), i trzeba od razu powiedzieć, że malowidła dekorujące Palazzo del Te do skromnych nie należą. No ale też to taka epoka była: w cielesnych przyjemnościach pławili się wszyscy niemal przedstawiciele elit, od królów po kardynałów i papieży. Płacili zresztą za to niemałą cenę: sam Fryderyk II Gonzaga nie nacieszył się długo swym pałacem, gdyż pożegnał się ze światem doczesnym w 1540 roku, w wieku zaledwie 40 lat. Nie zginął chwalebnie w bitwie, tylko umarł na syfilis.

Maria F. Maurer w swojej pracy doktorskiej pt ” The Palazzo del Te and the Spaces of Masculinity in Early Modern Italy” (Indiana University 2012) dowodzi, że dekoracje Palazzo del Te były apoteozą męskości, że miały podkreślać autorytet księcia Gonzagi, a poprzez wyidealizowany obraz męskości ukazywać Fryderyka II i jego następców jako niemalże boskich władców, pełnych wigoru kochanków, dynamicznych dowódców. Owszem, mitologiczne sceny malowane na ścianach i sklepieniach sal w tym pałacu pełne są opowieści o miłosnych podbojach, zaś kompozycje w wielu przypadkach bardzo wyraźnie eksponują nagość bohaterów. Szczególnie może w ujęciach na sklepieniach, gdy namalowane postacie oglądamy z dość szczególnej perspektywy.

Jak dla mnie nieco zastanawiająca jest kompozycja malowidła na sklepieniu komnaty poświęconej Słońcu i Księżycowi (Camera del Sole e della Luna) – oto bowiem mamy dwa rydwany, powożone przez bóstwa związane ze Słońcem (Apollo) i Księżycem (Diana), a obie te postacie oglądamy przy tym “od dołu”. Jednakże wielbiciele kobiecych wdzięków będą zawiedzeni – Diana nie prezentuje nam tutaj swoich cielesnych atutów. Co innego Apollo…

Nie mam do końca przekonania, że wszystkie te dekoracje można odczytywać jako “apoteozę męskości” – bardziej nawet niż dziwne ujęcie Apolla intryguje mnie jednak jeden z fragmentów dekoracji komnaty Psyche (Camera di Psiche), a mianowicie przedstawienie rzeki Styks. Zgodnie z tradycją antyczną, personifikacją rzeki jest mężczyzna (bóg rzeki – w mitologii greckiej bogami rzek było 3000 synów tytana Okeanosa i tytanidy Tetydy) opierający się na dzbanie, z którego wypływa woda. Jednakże w tym przypadku fale nie rodzą się jedynie z naczynia – wypływają także z jego brody oraz… z przyrodzenia. I umówmy się, nie jest ten bóg rzeki jakimś ideałem męskiego piękna.

Inaczej ma się sprawa z moim ulubionym fragmentem dekoracji tej samej komnaty, czyli z przedstawieniem spłodzenia Aleksandra Wielkiego. Otóż wedle legendy, którą przywołał Plutarch, oficjalny ojciec Aleksandra, czyli Filip II Macedoński, zobaczył kiedyś węża w łożu swej żony, królewny Epiru, Olimpias. Przestraszył się, że to może oznaczać, iż żona go zdradza, więc udał się do wyroczni w Delfach, aby dowiedzieć się, czy jego podejrzenia są uzasadnione. Wyrocznia wyjawiła mu, że owszem, Olimpias zaliczyła zbliżenie z Zeusem-Amonem (to ciekawa identyfikacja greckiego Zeusa z egipskim bogiem Ra), który pod postacią węża (czy też smoka) zapłodnił ją. Ta opowieść miała dowodzić, że Aleksander Macedoński miał pół-boskie pochodzenie… a król Filip, za to że podglądał boga ze swą żoną, miał stracić oko – faktycznie, w 354 roku p.n.e., strzała wybiła oko Filipa podczas oblężenia Metony.

Scena spłodzenia Aleksandra przez Zeusa-smoka występowała w średniowiecznych rękopisach – moja ulubiona wersja to niderlandzka ilustracja z Les faize d’Alexandre (Quintus Curtius Rufus, tłum. Vasco da Lucena, ok. 1468–1475, British Library w Londynie, Burney 169, fol. 14)

Ale za to bardziej dosłowne przedstawienie znajdziemy wśród malowideł w Palazzo del Te: oto Zeus zbliża się do Olimpias, ewidentnie gotowy do spłodzenia potomka – nie jest to seks całkiem międzygatunkowy (czy jak to nazwać, co jest w średniowiecznej miniaturze?), gdyż postać smoka w tej wersji bóg przyjął jedynie w partii nóg, na co jego kochanka mogła w sumie nawet nie zwrócić uwagi. Cała reszta Zeusa jest tutaj jak najbardziej ludzka i niewątpliwie atrakcyjna.

Co ciekawe, w tej kompozycji mamy od razu ukazane spełnienie przepowiedni o karze dla Filipa za podglądactwo: oto zeusowy orzeł kieruje boską błyskawicę wprost w oko męża Olimpias. Nie wiem, czy to przedstawienie też miało funkcjonować jako “apoteoza męskości” – na pewno wniosek z niego jest taki, że nie warto śledzić żony i przyłapywać jej z kochankiem. Filip i tak potem wychował Aleksandra jako swojego syna – tylko że musiał sobie radzić z jednym okiem.

 

***

Przywołana we wpisie praca doktorska jest dostępna w serwisie academia.edu.



Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Nie tylko Manneken Pis
  • Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!
  • Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Mały egipski chłopiec
  • Udział w konferencji “Shaped by Greed. Reflections and Impacts of Environmental Exploitation in European Visual Cultures 1200–1900” W Brnie

Ostatnie komentarze

  • kociaciocia on Benedyktyńskie święte od kotów, myszy i burzy
  • kaper on Oryginalny falsyfikat
  • Magdalena Łanuszka on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Paweł on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Magdalena Łanuszka on Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!

Archiwum

  • August 2023
  • July 2023
  • May 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.