https://posztukiwania.pl/wp-content/themes/special-theme
FacebookRss
Navigation Menu
  • Blog
  • Aktualności
  • O mnie
  • Media
  • Wykłady
Home » Blog » Nie tylko Manneken Pis
Wed09

Nie tylko Manneken Pis

Magdalena Łanuszka :: in Aug 9, 2023 :: in Blog :: 0 comments

Manneken Pis to symbol Brukseli, ale ja ten wpis zacznę od innego miasta.

Jednym z moich ulubionych miejsc w Europie jest Praga – pełna wspaniałych miejsc do spacerowania, odpoczywania i podziwiania dzieł sztuki. Z pewnością takim właśnie miejscem są na przykład Ogrody Wallensteina (Valdštejnská zahrada) przy niegdyś największej rezydencji magnackiej na Malej Stranie. Wśród wielu rzeźb zdobiących te ogrody jest fontanna, wykonana przez norymberskiego rzeźbiarza Benedikta Wurzelbauera w 1599 roku do ogrodów praskiego pałacu Kryštofa Popela z Lobkovic. W 1630 Albrecht z Valdštejna (Albrecht von Wallenstein, polityk i dowódca) pozyskał ją do swojego własnego praskiego pałacu, dlatego też ta rzeźba do dziś znajduje się we wspomnianych Ogrodach Wallensteina w Pradze. To przedstawienie Wenus i Amora: woda tryska z ust obu tych postaci, a także z piersi Wenus oraz z penisa Amora.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ka%C5%A1na_se_sochou_Venu%C5%A1e_ve_Vald%C5%A1tejnsk%C3%A9_zahrad%C4%9B_(Q64815906)_03.jpg

Szczególnie spektakularnie uchwycona została woda tryskająca z piersi Wenus na starej fotografii, opublikowanej w serwisie prazskekasny.cz, pochodzącej z dwutygodnika “Světozor” (numer z 9 czerwca 1938 roku):

https://www.prazskekasny.cz/fontana-venuse-s-amorem/

Takie przedstawienie bogini nawiązuje do starożytnego powiedzenia, że „wino to mleko Wenus” (o tym pisałam już kiedyś, wpis dostępny TU). Oczywiście w ogrodach nie wino, a woda tryska z piersi postaci – ale wiemy, że bywały i takie fontanny, w których rzeczywiście krążył trunek. Na przykład książę Burgundii Filip Dobry urządził w Lille 17 lutego 1454 roku „Bankiet Bażanta” – była to impreza, w trakcie której goście składali uroczyste ślubowania „na bażanta” w związku z planowaną krucjatą, do której zresztą nigdy nie doszło. Wśród dekoracji przygotowanych na to wydarzenie była także figura kobiety, z której piersi tryskało korzenne wino. Ponadto była tam też rzeźba chłopca siusiającego perfumowaną wodą różaną – może był to Amor? Przedstawienia Kupidynka oddającego mocz przewijały się w sztuce europejskiej, prawdopodobnie jako żartobliwe odniesienie do płodności (na ten temat także pisałam wcześniej, post dostępny TU).

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/436918

Zdobienie fontanny rzeźbą siusiającego chłopca ma niewątpliwie korzenie starożytne. Dość zagadkowym przykładem jest figurka chłopca ze zbiorów British Museum w Londynie: do korpusu datowanego na I wiek ktoś (nie wiadomo kto i nie wiadomo kiedy) doczepił głowę (prawdopodobnie pochodzącą z końca IV wieku p.n.e.). W penisie rzeźby znajduje się rurka, a zatem była to fontanna. Pytanie, czy było tak od początku, czy też ktoś łącząc głowę z korpusem przerobił tę rzeźbę na fontannę?

https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1856-1226-1707

Od początku natomiast fontanną była starożytna figura boga Priapa – nie chłopca, lecz dorosłego mężczyzny – odnaleziona w Pompejach w tak zwanym Domu Wettiuszów (Casa dei Vettii). W starożytnym Rzymie Priap funkcjonował m.in. jako bóstwo opiekuńcze ogrodów. Przyroda, uprawy i wegetacja wiązane były metaforycznie z symboliką seksualną.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Casa_dei_vettii,_vestibolo,_primo_atrio,_ala_sinistra,_statua_di_priapo.jpg

Podobne znaczenie być może miała „fontanna sikających” (Fontaine des Pisseurs) w Lacaune-les-Bains (Tarn, Oksytania, Francja), której geneza sięga końca wieku XIV, choć ukończono ją w stuleciu XVI. Wykonane z brązu figurki czterech nagich chłopców tryskające wodą z dość pokaźnych rozmiarów penisów mogą być wyrazem celebrowania życiodajnych właściwości lokalnej wody.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fontaine_des_Pisseurs.jpg?uselang=fr

W europejskich nowożytnych ogrodach fontanny z figurkami siusiających chłopców (łac. puer mingens) były bardzo popularne – dziś najsłynniejszym jest oczywiście symbol Brukseli, czyli Manneken Pis. Jest to rzeźba z brązu, którą Jerôme Duquesnoy wykonał w 1619 roku (oryginał w muzeum miejskim; na ulicy dziś znajduje się replika z 1965 roku). Wedle legendy zastąpiła ona późnośredniowieczną figurę kamienną, która nie przetrwała. Wedle różnych wersji tamta pierwotna rzeźba miała być albo darem (votum) bogatego rodzica, który w wielkim mieście zgubił swoje dziecko (i znalazł je siusiające w jakimś zaułku), albo też upamiętnieniem chłopca, który uratował Brukselę oddając mocz na żar. Ta ostatnia opowieść też występuje w różnych wersjach: albo że czyniąc to, dziecko ugasiło zarzewie pożaru, albo że dało przez to znak ostrzegawczy, iż do miasta zbliża się wróg. Jeszcze inna legenda mówi, że rzeźba ta przedstawia Gotfryda III landgrafa Brabancji (1142-1190), który miał w niemowlęctwie zainspirować wojska do zwycięstwa, ostentacyjnie oddając mocz (co zinterpretowano jako gest pogardy wobec wrogów).

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bruxelles_Manneken_Pis.jpg

Warto jednakże pamiętać, że takich rzeźb jak Manneken Pis było niegdyś znacznie więcej. Bardzo ciekawym świadectwem tego faktu jest obraz „Zuzanna i starcy” (Andrea Vaccaro połowa XVII w., prywatna kolekcja). To obraz o tematyce biblijnej: ukazuje epizod opisany w trzynastym rozdziale Księgi Daniela: o tym, jak wierną swemu mężowi Zuzannę usiłowało uwieść dwóch starców, gdy kąpała się w swym ogrodzie. Jak widać, artysta ów ogród ukazał jako ozdobiony taką właśnie fontanną – zapewne w tym przypadku jest to jakaś aluzja do grzesznych chuci owych starców. Jednocześnie był to także w XVII wieku typowy element prywatnego ogrodu.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Andrea_Vaccaro_-_Susanna_and_the_Elders.jpg

Wydaje się, że mimo różnych możliwych interpretacji, motyw siusiającego chłopca był traktowany przede wszystkim humorystycznie. Zmieniło się to w XIX wieku, gdy zaczęto te rzeźby postrzegać jako nieprzyzwoite. Ponadto rozwój technologiczny sprawił, że od XVIII wieku coraz większą popularnością cieszyły się fontanny z wysoko tryskającą wodą, podczas gdy „siusiająca” rzeźba była rozwiązaniem dostosowanym do niewielkiego ciśnienia strumienia. W efekcie niegdyś popularny motyw zanikł, wiele figur zostało usuniętych i uległy zniszczeniu – a ocalały do dziś Manneken Pis zyskał status unikatowej ciekawostki.

 

***

Zainteresowanym polecam artykuł Campbell, J. W. P., & Boyington, A. (2019). “The problems of meaning and use of the puer mingens motif in fountain design 1400–1700” w: “Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes”, 40, Article 2. https://doi.org/10.1080/14601176.2019.1675987 – do pobrania TUTAJ.



Post a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Nie tylko Manneken Pis
  • Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!
  • Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Mały egipski chłopiec
  • Udział w konferencji “Shaped by Greed. Reflections and Impacts of Environmental Exploitation in European Visual Cultures 1200–1900” W Brnie

Ostatnie komentarze

  • kociaciocia on Benedyktyńskie święte od kotów, myszy i burzy
  • kaper on Oryginalny falsyfikat
  • Magdalena Łanuszka on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Paweł on Artykuł o Smoku Wawelskim w czasopiśmie “Medieval World”
  • Magdalena Łanuszka on Skradziony obraz wraca do York Art Gallery!

Archiwum

  • August 2023
  • July 2023
  • May 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Media
  • Wykłady

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org

Tags

architektura Biblia Chrystus diabeł Duch Święty Europa Środkowa fotografia freski grafiki herb historia karnawał legendy literatura malarstwo martwa natura Matka Boska mitologia mozaiki muza nowożytność portret relikwie rynek sztuki rzeźba rękopisy seksualność starożytność sztuka sakralna Wielcy Mistrzowie wino XIX wiek XX wiek zwierzęta zwyczaje śmierć średniowiecze święci

Designed by Fragrance Design © 2013 | Powered by WordPress

×

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.